lørdag 1. oktober 2016

Kjære oldemor Safira

I dag er det 1. Oktober og starten på rosa sløyfe-aksjonen 2016.
For nøyaktig ett år siden ble jeg lagt på operasjonsbenken for brystkreft.
Brystkreft var det du døde av kun 51 år gammel.

Safira Vågen med to av sine 8 barn


Kjære oldemor Safira, jeg har tenkt mye på deg i det siste. Jeg visste at det var en slektning av meg som døde av brystkreft. Jeg hadde bare ikke fått med meg at det var deg, min mors mormor.

Rosa sløyfe aksjonen 2016 er om arvelig brystkreft: slekten din er verdt å kjenne.


Da jeg ble diagnostisert med brystkreft kom spørsmålene om det var noen i familien som hadde hatt kreft, hvem det var og hva slags kreft. Fra å ha tenkt at det ikke er så mye kreft i familien min, ble jeg plutselig klar over at det var tilfeller, som for eksempel deg.

På grunn av ditt tilfelle og det at også moren min hadde brystkreft i 2009, i en alder av 67 år, ble det tatt en genprøve av meg. Den viste at jeg ikke hadde det arvelige brystkreft-genet som de vet om i dag, BRCA1 eller BRCA2, men noe sier meg at vi ikke vet alt om dette enda.

Radiumhospitalet 1932. Fotograf Anders Beer Wilse

Jeg er iblant i lokalene til Pusterommet på Radiumhospitalet for tiden. Det er den eldste delen av Radiumhospitalet. Det er et murbygg med en bred og gammel steintrapp som tar deg fra etasje til etasje, som jeg tenker kanskje var der også da bygget var nytt. Når jeg går i de trappene tenker jeg på deg, oldemor Safira. Gikk også du i disse trappene? Med brystkreft du ikke ble frisk av. For jeg vet, av det lille jeg vet om deg, at også du var på Radiumhospitalet ca 1935.
Radiumhospitalet ble bygget i 1932, så det var et nytt sykehus på den tiden.

Det var sikkert med stort håp også du tråkket i disse gangene.

Det må ha vært en tung avgjørelse å dra fra 7 barn, ditt 8ende barn og yngste sønn døde bare fem år gammel i en drukningsulykke. Du dro fra fiskeværet Bud i Møre og Romsdalen ned til Oslo og det nye Radiumhospitalet.

Bud. Verdens vakreste sted på jord. Helt objektivt selvsagt.

Jeg vet at du blødde fra brystet og at det hadde gått lang tid. De tenkte det var brystbetennelse du hadde. Jeg kjenner meg igjen i det og tenker du var urolig. Jeg gikk også rundt i flere måneder etter å ha vært på ultralyd og tenkte at kulen jeg hadde i brystet var forkalkning, som jeg hadde blitt fortalt at det nok var.

Men på din tid var det ikke noe cellegift, EC eller Taxol eller så effektiv strålebehandling som i dag. Heller ikke kirurgi som i dag, eller antihormonbehandling.

Kjære oldemor Safira, tenk å ha et sånt vakkert navn og være en slik vakker og høyreist kvinne!
Du kom fra Svolvær i Lofoten, var syerske og giftet deg med Magnus Vågen som var fra Bud og var fisker.

Det var trange kår, og du var et arbeidsjern som satt oppe om natten og sydde til folket i Bud og tjente penger til familien når det ikke var fisk på havet.

I 1938 døde du så alt for tidlig fra familien din. Jeg håper og tror jeg skal slippe en tidligere død.

Til deg som leser dette. Det kan være lurt å sjekke ut om noen i slekten din har hatt brystkreft.

"Hvert år får flere enn 3300 kvinner og et lite antall menn i Norge brystkreft. I noen familier er det mange som rammes, og da er det mulig at sykdommen er arvelig. Arvelig brystkreft kan forebygges og prognosene bedres dersom det enten påvises genfeil, eller at kartlegging av krefttilfellene i familien tilsier høyere risiko for brystkreft. Genetisk veiledning vil kunne gi svar på dette."
Sitat fra Kreftforeningen.

Og kjøp en Rosa Sløyfe i Oktober.

Ingen kommentarer: