søndag 19. november 2017

Treningsblogg hos HeltUnik!




Her kommer det et treningsinnlegg på Helt Unike Erik sin blogg. Litt langt, jeg håper du holder ut!😊




Etter nesten 40 år uten å trene det grann, så har jeg begynt å trene regelmessig.
Og har innsett at det har hjulpet meg enormt med å takle Bechterew, takle det å ha et multihandikappet barn og for å komme meg etter brystkreft. 

Trening har gjort meg sterkere fysisk, men også psykisk, og det har kanskje vært det viktigste!

Men jeg har fått god drahjelp fra forskningsstudier, og det er det ikke alle som får tilbud om, så derfor må jeg skrive dette. Forskning ut til folket!

Forskningsstudier



Tilfeldighetene ville det nemlig slik at jeg skulle være med på to forskningsstudier mht trening og sykdom!


Men først, litt om meg og trening...

Jeg har alltid vært slank. Hobbyen var å ligge på sofaen med en bok - jeg mente rett og slett at jeg ikke hadde fysikken for å trene, og siden jeg alltid var slank, så jeg ikke behovet.

Helt til jeg kom i midten av 20-årene og fikk plager i ryggen og fikk beskjed av en fysioterapeut om å gjøre "øvelser" - herregud, når jeg tenker på det nå så ser jeg hvor tafatt det hele var....

Bechterew og trening


I 2007 kom eldstemann til verden, og en stund etter fødsel - hvor jeg ikke forstod hvorfor jeg var så stiv i ryggen, måtte liksom gå baklengs ned trappa - fikk jeg diagnosen Bechterew. Jeg har en genvariant, HLA-B27, som mange med Bechterew har.

Jeg ble henvist til revmatologisk avdeling på Diakonhjemmet og blir fulgt opp der. 


Så kom Erik til verden i 2011 - og ja, livet ble snudd på hodet. Stivheten i kroppen tiltok, det var smerter i korsryggen, og jeg var redd og lei meg for alt som var så uvisst rundt Erik sin manglende diagnose.

I 2012 ble jeg spurt av en lege på Diakonhjemmet om jeg ville være med i en studie som tok for seg trening og Bechterev, og det ville jeg selvsagt!

Det har tidligere vært påstått at høyintensiv styrke og kondisjonstrening forverret betennelsesdannelse i kroppen, som er sykdomskjennetegnene ved Bechterew. Men Silje Halvorsen Sveaas tok sin doktorgrad på om dette var tilfelle, og kom frem til at - nei - høyintensiv trening:
  • reduserte sykdoms-aktivitet
  • dempet betennelse i kroppen 
  • ga positiv effekt på fysisk funksjon.

Følte meg veldig heldig da jeg kom i treningsgruppa i 2012 og fikk trene i 12 uker med en forsker. Det var intervalltrening (4 x 4 min.) hvor vi skulle opp i 90 % av makspuls på tredemølle og 30 min hard styrketrening, og Silje stod ved siden av meg og heiet.

Trening ble noe som ga meg mer energi. Men med jobb og krevende familiesituasjon; etter at forskningen var over, sklei jeg sakte men sikkert tilbake til vante folder. 


Brystkreft


Så får jeg brystkreft i 2015, og blir også da tatt med i et  forskningsprosjekt, 
Ebba II-studien, og igjen kommer jeg i treningsgruppa, ikke i kontrollgruppa.

Det er også denne gangen intervalltrening og styrketrening. Men nå er det en gruppe damer med brystkreft som jakter makspulsen midt i cellegiftbehandling og strålebehandling. I ett år gikk vi ute, i motbakke, med staver. Og hadde styrketrening og bevegelighetstrening med en fysioterapeut.

Ebba II studien skal altså finne ut om trening har en positiv effekt på brystkreftpasienter, om det gjør at vi takler behandlingen bedre, og om det gir bedre overlevelse, etter behandling.
Vi skal følges i 10 år, med kontroller hvert år.

Inntaket av brystkreftpasienter er avsluttet, så nå gjenstår det å forske på materialet.

Det de i hvert fall kan se, nå med en gang, er at trening ikke er farlig under behandling! 

Trening som medisin!


Jeg som da altså nesten ikke har trent før i livet, jeg fikk min debut i voksen alder og etter at livet hadde gitt meg både et barn med spesielle behov og to alvorlig diagnose.

Har lest i media at trening skal føre til mindre tilbakefall eller spredning, men ifølge overlege og professor, Inger Thune, ved Ebba-studien, så vet vi ennå ikke dette.

Men trening gir allikevel mye, selvsagt fysisk styrke, men også mentalt velvære!

Og det er vel akkurat det, som jeg har lært nå, og ønsker å dele: 
Det er ikke bare fysikken som blir bedre, psyken blir også sterkere. 

For Psyke og soma henger sammen. Vi mennesker er et hele og må sees som et hele, ikke stykkevis og delt.

Vi reagere fysisk på psykiske belastninger, men vi kan også bli sterkere mentalt av å bli sterkere fysisk.

Meditasjon og psykologhjelp er viktig, men jeg synes å ha erfart at når jeg legger til trening, så blir det en positiv synergieffekt.

Veien videre


Nå er jeg kreftfri (hurra!), og jeg må lære meg å ikke gå rundt å være redd for tilbakefall eller spredning hele tiden.

Følelsen av å være fysisk sterkere, det gir en mental styrke jeg ikke kommer til å gi slipp på i livet.

Jeg har selvsagt fortsatt Bechterew, men jeg har mindre vondt i ryggen og det blir ikke bedre av å være i ro, tvert om, så jeg smører meg med Ibux-gel og går til behandling hos en fysioterapeut - 
men viktigst av alt - jeg fortsetter å trene.

Helsedirektoratets anbefalinger, både når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet er prima, basert på god og solid forskning, samtidig som de faktisk er mulige å gjennomføre i hverdagen.

Og her er min resept for god trening:


·      Velge å gjøre det: Trening er ferskvare og noe en må få inn i hverdagen. I dagens samfunn trenger vi egentlig ikke bevege oss, vi kan jo bare bruke bil, så da blir trening noe en må velge å gjøre.

·      Finne noe som fungerer: Siden det skal inn i hverdagen, så må det klemmes inn her og der, feks kan etappen til og fra jobb være trening.

·      Sette seg mål: Fysioterapeuten på Radiumshospitalet var tydelig: Sett deg mål, så har du noe å strekke deg mot.

Bevis😉
I sommer var målet å gå fra hytte til hytte med tung sekk.

Nå er målet mitt å løpe 5 km på 30 minutter.

Ikke så veldig hårete mål, men like fullt mine mål.

·      Gjøre noe en synes er gøy: Høre på musikk mens man går tur eller Podcast, som en venninne hører på når hun jogger.

Personlig elsker jeg sal-timene på Elixia med høy musikk, fullt trøkk og dyktige instruktører. Da blir treningen variert og morsom, synes jeg.

·      Konkurrere med seg selv: Jeg har også en aktivitets-klokke som motiverer meg veldig. Forsøker å få nok skritt per dag og nok trening. Klokka holder oversikten. 

Etter trening er det sjokolademelk, godt med mat og 30 min på sofaen 💨💦💪💤

For restitusjon og hvile er også viktig for å få kropp og sjel i balanse.☯

Klarte jeg å inspirere? Det er lov å håpe. 
Og kommenter gjerne artikkelen om det er noe du lurer på.

Ha en riktig God og Sporty uke 💓🙋

De fine bildene av Erik og meg ble tatt i fjor høst av fotograf Anne Helene Gjelstad.








Ingen kommentarer: